הרב יוסף חיים גבאי שליט"א                                       


מתחילת הפרשה הקודמת ועד סוף ספר בראשית רואים אנו כמה גדול כוחו וכמה מושלמות מידותיו של יעקב אבינו, הבחיר שבאבות, עד היכן מגיע הזהרותו מגזל, ונשיאתו בעול היסורים ללא תלונות, שקידתו במשך ארבעה עשר שנה על התורה בבית מדרשו של שם ועבר,ומסירות הנפש בעבודה קשה רק כדי להשיג את רעייתו לה חיכה ארבעה עשר שנה. ועם כל זה אנו מוצאים בפרשת השבוע פסוק די מפליא, "וירא ה' כי שנואה לאה", כיצד יכל יעקב לתת לאשתו לאה, אחרי כל צדקותו, להרגיש שנואה? האין זה ה'אלף בית' בהקמת בית לתת תחושה של חום ואהבה לאשה, שהרי אהבת בעלה היא מרכז חייה, ואליו היא נושאת את עיניה, ואם את זה אין הוא מספק, גם אוצרות כסף וזהב לא יפצו על כך, אם כן כיצד בבית שלכאורה צריך להיות מושלם מגדירה התורה את לאה כשנואה?

 

אלא שכדי להבין זאת, צריכים אנו להבין קודם כל כמה דקה היא עבודת המידות. הרי כל סכסוך או מריבה שאנו מכירים או אפילו סתם חסרון בתקשורת בין בני הזוג, אף פעם לא מתחילים בדברים גדולים, לעולם לא יקום בעל ביום אחד ויחליט שאשתו לא מתאימה לו, והוא הדין לכל קשר בחיים, לעולם אחד הצדדים לא יעשה צעד גדול ויחליט לסיים את הקשר, תמיד אבל תמיד הגורם לכך הוא אוסף של פרטים קטנים שהמסר המקיף שלהם הוא שהקשר הנוכחי הוא לא מה שאנו מבקשים, התבלין שאנו רוצאים שימצא חסר, ובכך כל מערכת היחסים מתחילה להתפרק. אין זה דווקא בין שני בני זוג, אלא אפילו בין אב לבנו, ובין מעביד לפועל, ישנם מצבור של רגשות בין שני הצדדים שמתווספים בכל פעם אצל אחד הצדדים בלב, וגורמים לריחוק להתפתח.

 

פעולות קטנות כמו קרירות או תשובות קצרות, למרות שלא נראים בעיני העושה כעוול גדול,הן בעלות השפעה בלתי נמנעת לצנן כל מערכת יחסים, וכן להיפך חמימות יתר או לחץ של 'אהבה' המופעל על הזולת יכול לגרום לו להתרחק ולמנוע ממנו לרצות לפתח ולרומם את הקשר לחיבור יותר הדוק. הדרך הראשונה להמלט מבעיה זו צריכה להיות אפילו על ידי 'משחק', כפשוטו, לפעמים עדיף שלא יראה האדם מה הוא באמת מרגיש,אם הוא חושב שהזולת יפגע או יתרחק ממנו בעקבות כך, ואנו לא מדברים על כעס או עצבות, שאיתם בקלות אפשר לשבור כל קשר ולעקור כל רגש חיבה מן השורש, אלא אפילו עיקום אף קטן שלא בעיתו, יכול לדרדר את מערכת היחסים הרחק מטה מטה אל תהום רבה. כמובן שיש צורך להעיר שהזולת הוא תמיד זה שצריך לשפוך לפניו את הלב, ואין שום ענין בשום קשר לחסום את הלב, ולהראות שהכל בסדר תמיד, הרעיון שאנו מנסים להעביר הוא שבאופן כללי האדם יראה קירוב לזולת ומתוך קירוב יפתח את ליבו, ולא יצור לעצמו תדמית של  אדם בעל 'פרצוף חמוץ' אצל הזולת, כי כאן היא תחילת ההתרחקות.

 

עוד עצה נפלאה היא המחשבה לפני כל פעולה, איך אנחנו היינו מגיבים בכל פעם אם אנחנו היינו חברים של עצמנו. דבר זה הוא מן העבודות הקשות שבמקדש, אך לאחר זמן מועט והרגל, נעשה האדם לאדם חושב, ולא פועל מתוך קלות דעת. אדם חושב יכול להוציא מהאישיות שלו כוחות הרבה יותר נעלים מאשר אדם שפועל מתוך אינסטינקטים, ברגע שהכל נעשה בפזיזות מתוך קלות ראש, מעבר לעובדה שהחרטות של האדם על מעשיו גדלות, האדם מאבד את האישיות שלו, ומפזר את כל כוחות הנפש שלו לשווא ולריק. רק אדם שמרוכז וחושב יכול להוציא מליבו את המקסימום בעבודת המידות, אדם חושב הוא אדם חי, חיים של שכל הם החיים האידיאלים לכל בן תורה ואפילו למי שמתיימר להיות אחד כזה, כי סוף מעשה במחשבה תחילה, וכל חיסרון במחשבה תחילה יבוא לידי ביטוי בסוף מעשה.

 

לאחר שהאדם הוסיף מעט מחשבה לחייו, יכול הוא לתבלן את עבודת המידות שלו בכמה מאמרי חז"ל הנאמרים בקשר לכל מידה ומידה, כל ספרי המוסר הקיימים באוצר הספרים היהודי גדושים מהם, ובפרט הספר 'אורחות צדיקים' שעמד על כל מידה ומידה בפרוט וחידד לנו את הידיעה, מה בדיוק ה' יתברך מבקש מאיתנו. כל מאמרי חז"ל באגדה ובמוסר מדברים בעיקר אל ליבו של האדם, השכל יכול להתפעל מהם בפעם הראשונה שיקרא אותם, אך לאחר זמן נעשים שגורים בראשו ומאבדים את הברק שהיה בהם מתחילה. לעומת זאת לאדם החי את עבודת המידות, יותר קל להעמיק בדברי חז"ל עד כדי כך שבכל יום יגלה שהבין אותם יותר, והוסיף בהם חיות נוספת מאשר היום הקודם. לדוגמא אדם שמנסה לעבוד על יראת השמים שלו, חז"ל פירשו את הפסוק 'אשרי אדם המפחד תמיד' (משלי כח, יד), המדבר על אדם שמפחד תמיד מלעבור עבירות, וחושש שחס וחלילה לא יקיים את רצון ה' כמו שהוא מצווה. אם אנו נקרא מאמר זה וננסה להבין אותו אך ורק על ידי שכל, עוד חס ושלום נחשוב שאותו אדם מסכן שחי כל היום בפחדים וכדו', וחייו אינם חיים, כיוון שכל היום צריך לרצות את ה' יתברך. אך אם נלמד מאמר זה עם הלב, ונטעם פעם אחת מהו הטעם האמיתי של יראת שמים, כמה אושר וסיפוק ישנו באותו רגע מרומם, שבו ויתר יהודי על דבר שרצה מאוד לעשות, אך ורק בשביל ה' יתברך, אם פעם אחת נרגיש תחושה זו באמת, אז אולי נוכל לומר שהבנו מאמר חז"ל על בוריו, ונבין באמת מה פירוש המילים 'אשרי אדם'.

 

הנה ראינו כמה עמוקה עבודת המידות, וכמה צריך האדם להתאמץ בשביל להשיג אותה, ולכן כתב הגר"א מווילנא, שזוהי מטרת ביאת האדם לעולם,

 

ואם אדם חס שלום לא מתקן את מידותיו, דומה  הוא

 לאדם שעבד במשך שבעים או שמונים שנה ולא הרוויח אפילו פרוטה. ומעתה נבין היטב את דברי התורה שהובאו לעיל. הרי עבודת המידות הינה דבר כה דק ועדין, ופשוט שיעקב עשה הכל כדי לרצות את לאה שתהיה המאושרת באדם, רק שבעומק נשמתו יעקב מתחילה נמשך והתחבר לרחל, והחיבה היתרה המועטת שנתן יעקב לרחל, גרמה ללאה להרגיש עדיין בחוץ, שחס ושלום הינה שנואה, אך ה' יתברך רואה הכל ועיניו פקוחות לשלם לאדם שכר אפילו על כל סבל קטן שעבר, בזכות היותה 'שנואה' זכתה לאה להעמיד ששה משבטי ישראל, דבר שלא יוערך בשום הון שבעולם. גם רחל על אף היותה עקרה, זכתה גם היא עבור ויתורה למען לאה על הזכות להתחתן ראשונה עם יעקב, להעמיד את שבט יוסף שזכה לשני שבטים ובבכורה, ואת שבט בנימין שבחלקו נבנה בית המקדש. אם כן צריכים אנו להתבונן כמה יקרות הן המידות, וכמה השפעה יש לכל תנודה קלה של האדם לטוב או לרע. ה' יזכינו לזכך מידותינו הרעות, ולהיות עבדי ה' , המקדשים שמו בכל יום תמיד, אכי"ר.
 
שירים
תהילים קבוצתי
צריבת דיסקים
שמע לפי מרצים
שמע לפי נושאים
מאמרים - פרשת שבוע
תהילים
מקוואות בארץ
גמ''ח
ספריה
תקנון
 
שלח לחבר | הדפס | הוסף למועדפים | מפת אתר | צריבת דיסקים | תקנון | עמוד הבית | צור קשר

DIGIT - בניית אתרים


הרב משה בן משה|הרב אהרון ירחי|הרב אריה מאיר|הרב בצרי|הרב דוד קורן |הרב דניאל זר|הרב חיים שמולביץ|הרב יהודה יוספי|הרב יהודה צדקה|הרב יוסף חיים גבאי|הרב רפאל רובין|הרב ניסים יגן|הרב עובדיה יוסף|הרב עמנואל מזרחי|הרב צבי בן פורת|הרב ראובן אלבז| הרב שי פרי|שכפול דיסקים|סיפורי צדיקים|חינוך ילדים|מוסר|שירים|גמ"ח||אומנות|ספרים|צעצועים במחירי סיטונאות|הדף היומי|הדף היומי לצפייה|דף היומי|| צריבת דיסקים, צריבת דיסק, שכפול דיסקים, הדפסת דיסקים, ייצור דיסקים, שכפול דיסק,שכפול cd, שכפול dvd, צריבת cd, צריבת dvd, ייצור דיסק, יצור דיסקים, הדפסה על דיסקים, דיסקים תורניים,

;